10 Şubat 2007

Otomatik makina cenneti

Vending M.Vending M.
Vending M.Vending M.


Japonya'ya ilk gelenlerin gözüne çarpan şeylerden biri otomatik satış makinalarının bolluğu. Küçük kasabalar da dahil olmak üzere adım başı bir makina bulmak çok kolaydır. Japonya'da toplam 5.6 Milyon makina olduğu, 23 kişiye bir makina düştüğü biliniyor. Bu da Japonya'yı, dünyada bu makinaların en yoğun bulunduğu yer yapıyor.

Japonya'da pek çok şeyi otomatik makinalardan almak mümkün. Akla ilk gelen şeyler tabii yiyecek, içecek, sigara. Alkollü içecekler saat 23:00'e kadar. Bunun yanında ben tofu, manga, iç çamaşırı falan da gördüm. Benim görmediğim başka çeşitler de vardir mutlaka.

Japonlar kolaylığı çok sever, malum. Enflasyonun olmaması (uzun yıllardır %1'in altında) ve sokakların güvenli olması da makinaların kullanımını arttırdı. Bazen gazetelerde makinaların kırılmasi ve para çalınması ya da sahte parayla alışveriş yapılması cıkıyor (bunlardan birinde de Türklerin adı geçmişti maalesef.) Ama genelde sorunsuz işliyor sistem. makinalarin işlemesinde hoşuma giden şeyler şunlar:
Makinaların kağıt 1000 yenlik banknotları kabul etmesi
Kışın kutu içeceklerin (çay, kahve, çorba) sıcak olarak verilmesi
İçeceği doğrudan, sicak-soğuk kağıt bardakta verenler
Son zamanlarda çıkan, 23:00 den sonra da ehliyete "bakıp", reşit olduğunun kanıtını "gördükten" sonra bira verenler
Bizim Akbil benzeri demiryolları kartlarını okuyup parayı alanlar

Yeni, guzel örnekler gördükçe eklemeye devam edeceğim.

3 yorum:

Adsız dedi ki...

Taylan tekrar merhaba,

Bize biraz suşi kültüründen bahsedermisin, burda bize suşi diye verdikleri aynı şey mi? sos olarak genelde sadece soya sosu veriyorlar, başka alternatifler var mı? Genel olarak da Japon mutfağı denince akla şöyle ilk gelen ve dünyaca bilinenler hangileridir??

Bu arada ben bi suşi kursuna katılıcam!!

Taylan dedi ki...

Merhaba,

Suşi konusunda başlıbaşına bir değil birkaç yazı yazmak gerek.

Açıkçası hiç Türkiye'de suşi yemedim. Ama menülere, gazetelerde çıkanlara bakınca her halde en büyük fark çeşitte diye düşünüyorum. Malum işin özü çok taze balık ve diğer kabuklu deniz hayvanları. Okyanusun soğuk derinliklerinden çıkarılıp çok kısa sürede dağıtılması gerekiyor. Türkiye hem okyanustan hem de suşinin tazeliğini düzenleyen dağıtım ağından yoksun olduğu için sunulabilecek çeşit az. Amerikadan gelen California roll etc. tabii otantik değil, ama ben severek yerim.

Soya sosu genelde en yaygın olanı. Ama burda istendiğinde ek wasabi veriyorlar ki, ben kesinlikle wasabiyi soya sosuna katar öyle yerim. TV de Japonya'nın bazı bölgelerinden soya sosu yerinde tuz verildiğini de görmüştüm ama yaygın değil.

Dünyaca bilinden yemekler bence suşi, saşimi (pirinçsiz verilen yalnız çiğ balık), tempura (yumurta ve galeta ununda kızartma, sos özel), soba noodles, okonomiyaki (bir çeşit pancake, ama tuzlu), sukiyaki (soslu biftek parçaları yumurta sosuyla), teppanyaki (tepside kızartma), miso çorbası çeşitleri falan sanırım. Aslında çok çeşit var, bir de yöresel yemekler var ki saymak zor, ama burada yaşayan biri için dünyada neyin en bilindiğini bilmek gerçekten zor:)

Adsız dedi ki...

Sushi konusunda bir ilave yapayim, isterseniz...

Japonya'da sinif arkadasim olan daha sonra ulkesine donen Fransiz bir arkadasa oradaki sushi nasil diye sordugumda genelde soguk-zincir tam kurulamadigi icin baliklarin tam cig olmadigindan ates degmese de bir sure sirkeye yatirilarak mikroplardan arindirildigindan falan bahsetmisti.

Benim 2-3 yil once Turkiye'de Harbiye'deki Hai Sushi'de yedigim sushi'de de benzer bir durum vardi sanirim...

Gerci bu Japonya'da da ozellikle cabuk bozulan gri derili beyaz etli baliklar icin ve bazen de sadece degisik bir tat denemek icin yapilan bir uygulama...

Genelde sushi'nin 'neta'si (ustundeki balik, pirincin adi da shari, hafizam beni yaniltmiyorsa) cig ise soya sosuyla yenilir. Bazi baliklar cig yenmiyor, mesela yilan baligi, o zaten sosu ustune surulmus olarak gelir. Bazilari da salmon, toro gibi bazen sadece yuzeyi hafif izgara edilerek getirilir ki bu durumda da size verildigi gibi sos kullanilmadan yenilir.

Sushi kursu konusunda soyleyebilecegim su: Sushi konusundaki bilginizi gelistirmek icin guzel, ama bu bir yabancinin bir Turk'e doner kursuna gidiyorum demesi gibi bir sey... Japonlar evde sushi'yi kendisi yapmiyor. Bu cok basit gorse de onlar icin ayri bir sanat, pirincin sicakligindan, sirkeyle karistirilmasina, sikilip sekil verilirken ne kadar sikilacagina ve benim bilmedigim turlu cesit detayina kadar...

Neyse uzatmayayim, olay komplike...

Japon yemegi deyince sushi/sashimi herhalde en unique seyler ama benim sevdiklerim daha cok ev yemegi turu Japon sebzeleriyle yapilan haslamalar, esnaf lokantasi diyebilecegim yerlerdeki tei-shoku (set menu)ler...

Dunyada en cok bilnenler tahmin o ki sushi, tempura (buraya gelen bir arkadas illaki ice cream tempura aradi ama bulamadik, Amerika'da varmis), tofu, tonkatsu (Japon isi schnitzel), bir de belki yakitori (tavuk sis)... Sanirim udon/soba turu Japon eristeleri de yavas yavas Japon fast food alternatifleri olarak populerlesiyor, en azindan Asya'da...