09 Mayıs 2008

5 Mayıs Çocuklar Bayramı


Kodomonohi
KodomonohiKodomonohi
KodomonohiKodomonohi
KodomonohiKodomonohi
KodomonohiKodomonohi


Bayramın tam olarak Japonya'da ne zaman başladığı ve kökenleri tam olarak bilinmiyor. (Her özel günde olduğu gibi) Çin'de ay takviminde 5. ayın 5. gününde kutlanan bir Ejderha Kayıkları Yarışması Festivali varmış. Kökende bir benzerlik olsa da Japonya'da 1948'den beri resmi olarak Çocuk Bayramı. Aslında çocuk dense de geleneksel olarak uygulanması "erkek çocuklarının bayramı." (3 Mart kız çocuklarının.)

Erkek çocuğu olan evler her bir çocuk için bir tane cubuğa ya da iplere bir koi (sazan?) maketi takıp rüzgarda dalgalandır. Buna "koi nobori" (koi tırmanışı) denir. Koi nehirlerde akıntıya karşi yüzen bir balık olduğu için erkek çocuklarınin sağlıklı ve dayanıklı olmasını temsil eder. Evlerde bugün için dolaplardan çıkartılıp sergilenen bebek setinde mutlaka yer alan samurai kaskı ve Kintaro da yine aynı kavramları simgeler. (Kintaro, Heian döneminden gelen çocukken çok güclü olduğu rivayet edilen bir kahraman.)

Mayıs'ın bu zamanlari hava nemsiz, rüzgar hafif serince eserken evlerin balkonlarında, bahçelerinde koi yüzer durur. Çocukların artık çok doğmadığı ve seslerinin azaldığı bir ülkede hala biraz umudun var olduğunu hatırırcasına.

(Japonca bu sitede başka resimler bulabilirsiniz:)Koi nobori no mame chishiki

11 yorum:

Adsız dedi ki...

çok ilginç bir bayrammış kızlarla erkeklerin bayramlarının birbirininden ayrı olması şaşırttı beni.

Berna

Adsız dedi ki...

Gercekten neden ayrı günlerde?Ve neden cinsiyet ayrımı..Acaba erkek üstünlügü oldugu düşünüldügü icin mi??


Pınar

Adsız dedi ki...

Ne komiksiniz ya. Adamların bilmem kaç bin yıllık kültürleri, soruye bak "Gercekten neden ayrı günlerde?Ve neden cinsiyet ayrımı". Doğru söyleyin siz evde kaldınız değil mi :))))

Adsız dedi ki...

Keşke Berna ile Pınar'a sorsalarmış bayram yaparken. Bak terbiyesiz Japonlara sen, neden sormamışlar 1600 yılında. Her konuyu kadın üstünlüğü kompleksinize getirmeseniz olmaz çünkü.

Taylan dedi ki...

Son iki yorumu şimdilik tutuyorum burda. Blog'a bir şey katmayan ve başka okurları taciz eden yorumlar benim yayın politikama aykırıdır-bilgilerinize.

Adsız dedi ki...

Taylan Bey boşverin yazılan o iki yorum da düşünülmeden yazılmış bu da insanların iki kere düşünmeden söyledikleri şeylerin ne kadar mantıksız olduğunu gösteriyor umarım bir daha ki yorumlarında iki kere düşünüp yazarlar ve kimse de kırılmaz.

Berna

Adsız dedi ki...

Yazılanların sertlik derecesini fazla bulmakla birlikte yüzyılların kültürüyle kutlanan "çocuk" bayramını, cinsiyet ayırımcılığına indirgemenin basitliğiyle yarışamayacağını düşünüyorum.

Adsız dedi ki...

ben sanırım yanlış anlaşıldım ben cinsiyet ayrımcılığı konusunda herhangi bir eleştride bulunmadım "aa neden ayrı? çok saçma ne kadar apt.lca" şeklinde konuşmadım. ben sadece yorumumda bayramın ilgimi çektiğini fakat tüm dünyada bir arada kutlanırken japonyada farklı günlerde kutlanmasının beni çok şaşırttığını söyledim. olayın şiddetini arttıran kişiler Pınar ve benimle dalga geçmeye çalışan kişilerdi. ancak Taylan Bey onları uyardı ve bu beni çok mutlu etti açıkçası. onun için çok teşekkür ederim kendisine.

bence pınarın söylemek istediği şey sadece erkekler japonyada bayanlardan daha üstün mü görülüyor?

Berna

Adsız dedi ki...

Sn Berna hanım,
üstteki 2 yorum da,daha sonraki sizin cvp verdiğiniz yorum da aynı kişiden çıkma bence,dikkat ederseniz :)

Benim sözüm isimiz arkadasa,sende ismini yazsan belirtsen,belliki bu blogu takip eden arkadaslarımızdan birisisin.eleştirirken isim yazmamak neden?
komik.. :)

emre..

Adsız dedi ki...

Yani bravo bir olay bu kadar capındna cıkabilir...Bu isimsiz ir perspektolan vatandaş nacaba neden isimsiz..!!Bak şimdi buyrun burdan yakın..Sizin isminiz yok mu??Ama bunu sormadan önce yazılan bir şeyi neden dar bir perspektifte inceliyorsun..Ben hicbir toplumun veya hicbir düşüncenin eleştirilmesinden yana degilim sadece sebep sordum ve berna da buna cevap vermişlenmedigimizi ve bun ..teşekkür ederim Berna ..Bunları gecelim anlayış farklılıgı olabilir..Evde kalma durumuna gelecek olursak..Nerden
biliyorsun evlenmedigimiiz ve konuyla alakası nedir isimsiz kişi

Pınar

Adsız dedi ki...

ya evet bu olayı bir dergide de okumuştum çok ilgimi çekti demekki diyer ükelerdede çocuk bayramı varmış

Ahsen